x |
Twents Oorlogsmuseum Vriezenveen '40 '45 Oosteinde 364/366 7671AH Vriezenveen RED BALL Express
Verzamelplaats voor de Red Ball Express Na de uitbraak uit Normandië door de Amerikaanse en Engelse legers trokken ze zonder veel tegenstand, en dus snel, landinwaarts richting de Belgische en Duitse grens. Dit leidde tot problemen in de aanvoer van brandstof, munitie, voedsel en ander militair materiaal naar de troepen in de frontlinie. De Red Ball Express werd opgezet om dit probleem op te lossen. Op 29 augustus 1944, de piek van de Red Ball Express, reden 5958 voertuigen met ongeveer 12.500 ton vracht naar de frontlinie.De vrachtwagens van de Red Ball Express verbruikten per dag 300.000 gallons ,( circa 1 miljoen liter brandstof) , hetgeen het gebrek aan brandstof aan de frontlinie verergerde.
Routekaart Red Ball Express in november 1944
Om de stroom van goederen gaande te houden, werden twee aparte routes geopend tussen de Franse haven Cherbourg en de binnenlandse logistiek basis bij Chartres, circa 400 kilometer ten oosten van Cherbourg. De noordelijke route werd gebruikt door geladen vrachtwagens en via de zuidelijke route reden de lege vrachtwagens terug naar de haven. Beide routes waren gesloten voor niet-militair verkeer.
De gemiddelde snelheid van de colonnes was ongeveer 25 mijl of zo'n 40 kilometer per uur en er werd dag en nacht gereden. Voertuigen van een konvooi mochten elkaar niet passeren en hetzelfde gold voor verschillende konvooien. Iedere twee uur werd voor 10 minuten gepauzeerd. Deze tijd werd gebruikt voor het controleren van de lading, onderhoud aan de voertuigen en als er tijd over was konden de chauffeurs even uitblazen. Vier keer per dag werd er 30 minuten gepauzeerd, om 6, 12, 18 en 24 uur, voor het nuttigen van een maaltijd. |
In de media Liberation Tour de Vjenne |
Website realisatie: Bert Bijkerk 14-3-2012 bijgewerkt 03-06-2024